De Indische Vrijmetselarij


De studie van Th. Stevens “Vrijmetselarij en
samenleving in Nederlands-Indië en Indonesië
1764-1962”, had tot doel de wisselwerking
tussen Vrijmetselarij en Indische samenleving
aan te tonen.


Met de stichting van de loges “La Fidèle Sincérité” en “La
Vertueuse” ( 1767-1769) in Batavia werd de grondslag
gelegd voor een periode van bijna twee eeuwen
Vrijmetselarij op het grondgebied van Nederlands-Indië
en Indonesië. Door daling van het ledental en ongelijke
financiële positie zijn beide loges in 1837 opgegaan in de
nieuwe loge “De Ster in het Oosten”.
De bloeiperiode van de Vrijmetselarij (1890-1930) viel
samen met de expansie van de koloniale staat. Als
gevolg van de territoriale uitbreiding van het grondgebied
rond 1900 verspreidde de sterk toegenomen
Nederlandse bevolking zich naar de buitengebieden.
Buiten de grote steden ontstonden in de kleinere
plaatsen kernen van maçonieke activiteit.
Op haar hoogtepunt telde “De Orde van Vrijmetselaren
onder het Grootoosten der Nederlanden” in Nederlands-
Indië 1500 leden, verdeeld over 25 loges.
Vanuit de gedachte dat de mens niet voor zichzelf alleen
leeft, maar dient bij te dragen aan het geluk van de
mensheid, richtte het maatschappelijk werk van de loges
zich vooral op de emancipatie van de Indo-Europese
bevolkingsgroep. Vanaf 1900 was de sociale positie van
de Indo’s uiterst kwetsbaar. Het welzijnswerk omvatte
de stichting van volksbibliotheken, weeshuizen, militaire
tehuizen, scholen, enz. Vooral op onderwijsgebied
toonden individuele leden en loges zich actief, o.m. door
het oprichten van Fröbelscholen, schoolkleding- en
schoolvoedingsfondsen voor onbemiddelde Indo’s.

6 gedachten over “De Indische Vrijmetselarij

    • In “geschiedenis van de Koniklijke Kunst” las ik dat de vrijmetselarij in 1962 werd verboden. Ik heb niemamnd kunnen vinden die lid was. In een hotel,in Malng trof ik de foto van een broeder aan uit de tempo dulu: een Chinese man “in his formal dress”, met schort en attributen.

  1. Het klopt wel dat het van af ongeveer 1962 verboden werd.
    Er waren toen veel Indonesiers die lid waren , hun namen en functies zijn bekend.
    De laatste Indonesische Grootmeester was Raden Said Soekanto Tjokrodiatmojo, de eerste KKN(Kepala Kepolisian Negara-Hoofd van de Nationale Politie van Indonesia)

    Het verbod van Soekarno nomor 18/1961 (Februari 1961)
    werd ingetrokken door de Presidentiele Besluit van President Gus Dur( Keppres nomor 69 tahun 2000 tanggal 23 Mei 2000.).
    Zie ook de rol van de Indonesische elite van Boedi Oetomo , ze hebben contacten met Vrijmetselarij.
    Of de rol van Theosofie in de Vrijmetselarij, de studenten van de H.I.K Gunung Sahari (leraren opleiding) komen ook vaak uit theosofische gezinnen.

    • In Nederland is de vrijmetselarij nooit verboden. Waarom zou dat moeten? Maar de vrijmetselarij werd niet door iedereen hoog geacht!

  2. “Maar de vrijmetselarij werd niet door iedereen hoog geacht!”
    ——————————————————————————————————-
    In Nederlands Oost Indie begreep men die “Geheimzinnige”organisatie niet.
    Onbekend maakt onbemind.
    De Indonesiers,( velen waren nog bijna “analfabet” toen ze merdeka waren (1945) begrepn die “geheimzinnige groep ook niet.

    Terwijl er veel vooraantaande Indonesiers leden waren van de Freemanson /Nederlands Indie / Indonesia.
    De 10 bekendste leden :
    1.Raden Saleh.
    2.Paku Alam V
    3.Paku Alam VI
    4.Paku Alam VII
    5.Sri Sultan Hamengkoe Boewono VIII
    6.Raden Said Soekanto Tjokroadi Aatmodjo( de 1ste Koofd van de Nationale Politie van Indonesia)
    7.Dr Kanjeng Raden Tumenggung Radjiman Wedjoningrat ( Boedi Oetomo)
    8.R.A.S Soemitro Kolopaking Poerbonegoro.
    9.Raden Adipathi Ario Poerbohadiningrat (Schrijver v.h boek “Wat ik als Javaan voor geest en gemoed in vrijmetselarij heb gevonden”
    10.Raden Adipathi Tirtokoesoemo(President Boedi Oetomo)

    En nog vele onbekende Indonesiers van goede huizen.

  3. Toen ik nog klein was ging ik vaak met mijn oude heer naar een bibliotheek bij Gambir , waar veel boeken werd uitgeleend, de werken van Madame Blavatsky .
    Mijn opa van mijn moedersrzijde was ook een overtuigd “theosoof” , jammer dat ik hem niet gekend heb.
    Volgens verhaal waren de familie generaties lang verbonden bij de Inlandse B.B , tot dat ze het beter willen doen om leraren te worden .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s