Aziatische handelslijnen van de VOC


Hoogtepunt in het Bataviase leven waren de
feesten bij de aankomst en het vertrek van de
retourschepen van en naar het moederland.

Het scheepvaartverkeer in Azië werd georganiseerd
vanuit Batavia. De stad was in alle seizoenen goed
bereikbaar en had scheepswerven voor het onderhoud
van de schepen en grote magazijnen voor de opslag van
goederen.
Alle lijnen van het handelsnetwerk in Azië kwamen
samen in Batavia. Van daaruit voeren 50-100 grote en
kleine schepen, die permanent in Azië verbleven, naar
allerlei bestemmingen om tenslotte weer in Batavia terug
te keren. In afwachting van vervoer naar Nederland
werden de aangekochte producten daar opgeslagen.
Een belangrijke handelsstroom was die met India. Hier
werd textiel opgekocht met edelmetaal uit de Republiek
en verscheept naar de Indië. Van de opbrengst van de
textiel werden specerijen gekocht.
Koopvaarders van de Compagnie zeilden met
Indonesische specerijen naar Formosa (Taiwan) om daar
Chinese zijde in te slaan en spoedden zich vervolgens
naar Japan, waar de zijde werd verruild voor zilver.
Daarmee werden in de Indonesische Archipel nieuwe
specerijen gekocht, die vervolgens in Arabië en Perzië
konden worden ingewisseld tegen gommen en harsen,
zijden garens en tapijten. Het ging in deze gevallen om
producten waar zowel in Azië als in Europa vraag naar
was. Sommige producten werden uitsluitend in Azië
verhandeld, zoals onder meer: rijst, arak, sojabonen,
rotan, sandelhout, eetbare vogelnestjes, enz.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s