Nieuwe impulsen in het onderwijs

Handhaving van het dualistisch onderwijssysteem in Indië, enerzijds de Europese school, anderzijds de Inlandse school, hield het gevaar in dat in sociaal-cultureel opzicht de scherpe scheiding in de Indische maatschappij zich zou bestendigen.

Juist rond 1900 manifesteerde zich aantoonbaar een bredere vraag naar onderwijs. Om toch te komen tot een geïntegreerd onderwijs- systeem werden een drietal nieuwe schooltypen geïntroduceerd.
In 1907 werd een begin gemaakt met: –De Hollands-Inlandse School (H.I.S), met voertaal Nederlands, een Europees curriculum en Maleis of Javaans als bijvak.
Dit type school komt voort uit de bestaande Inlandse School der eerste klasse met een 7-jarige cursusduur, die bedoeld was voor kinderen van de Javaanse adel, de Prijaji.
–Voor Chinese kinderen kwam de Hollands-Chinese School (H.C.S) ter beschikking.
Als vervolgonderwijs werd ingesteld
–de School voor Meer Uitgebreid Lager Onderwijs (MULO), conform het Nederlands model, en
–in 1919 de Algemene Middelbare School (AMS), met Europees curriculum, bedoeld al vervolg op de MULO. Naast deze nieuwe scholen bleven de al aanwezige Europese Lagere School (ELS), de HBS, de MMS en het Gymnasium en Lyceum onveranderd bestaan.
De HIS en de MULO werden een groot succes, de toestroom van Indonesische leerlingen nam flink toe.

Een gedachte over “Nieuwe impulsen in het onderwijs

  1. E.L.S en A.M.S en H.B.S is ook toegankelijk voor de Indonesische adel( niet alleen de Javaanse adel ) en kinderen van prijaji.
    Uiteraard is er een 2de drempel, de hoogte van de schoolgeld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s