Reizen op VOC-schepen

Vanaf haar oprichting in 1602 tot aan haar
opheffing in 1799 handhaafde de Verenigde
Oostindische Compagnie de regel dat er aan
boord van VOC-schepen geen plaats was voor
buitenstaanders.

Bijna twee eeuwen lang en zonder ooit van de door haar
gestelde regels af te wijken werd alleen eigen personeel
met de schepen van de VOC vervoerd.
Degenen die de overtocht met een Oost-Indië-vaarder
maakten waren daarom in dienst van de Compagnie.
En dat waren onder meer hoge VOC-ambtenaren met
hun families en bedienden, kooplieden, chirurgijns,
predikanten, enzovoorts.
Verder het gewone volk bestaande uit ambachtslieden,
soldaten en matrozen.
De 17de en 18de eeuwse VOC-driemasters waren vnl.
handels-, oorlogs- en troepenschepen die de reis naar
Indië volbrachten in circa 8 maanden.
De schippers kregen telkens nauwkeurige zeilorders mee
van de Heren XVII.
Het zogenaamde “Wagenspoor” gaf specifiek de route
aan die moest worden gevolgd in verband met de
verschillende heersende windrichtingen.
Afwijking van de voorgeschreven koers betekende
onvermijdelijk dat men terecht kon komen in gebieden
met windstilte of dat men te maken kreeg met zware
tegenwinden.
Beide gebeurtenissen zouden langdurig oponthoud
betekenen als gevolg waarvan voorraden opraakten en
ondervoeding en ziekte van bemanningsleden kon
plaatsvinden.

12 gedachten over “Reizen op VOC-schepen

  1. “de route aan die moest worden gevolgd in verband met de verschillende heersende windrichtingen.” Zo moest op de heenreis vanaf Kaap de Goede Hoop pal naar het oosten worden gevaren totdat een bepaalde lengtegraad was bereikt waarop men pal noordwaarts moest varen om ongeveer voor Straat Soenda uit te komen. Maar omdat de chronometers (klokken) niet zo geweldig waren werd soms te ver oostwaarts gevaren > stranding op de kust van Australië.

    • Hendri(c)k Brouwer (?, tussen 24 maart en 18 juli 1581 – Valdivia, 7 augustus 1643) was een Nederlands ontdekkingsreiziger, opperhoofd in Hirado, bewindhebber van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) en gouverneur-generaal van alle VOC-bezittingen van de Kaap de Goede Hoop tot in Japan.

      Hendrik Brouwer koos er in 1611 voor om vanaf Kaap de Goede Hoop de intertropische convergentiezone te vermijden en zuidwaarts te zeilen tot de ‘Roaring Forties’, waar een groot deel van het jaar sterke westenwinden waaien, daarna tussen de 35e en 40e graad oostwaarts te zeilen om vervolgens pas ter hoogte van de Straat Soenda bij Java noordwaarts te sturen. De reisduur naar Indië verkortte daardoor van een soms meer dan een jaar naar vijf tot zes maanden. De tijdwinst betekende een belangrijke kostenbesparing, evenals een grote vermindering van het aantal gevallen van scheurbuik onder de bemanning. De VOC stelde Brouwers route in 1617 verplicht.

      BRON: Wikipedia

      e.m.

      • Kijk, dat is nou leeftijdsverschil. De een moet het doen met wat vage, samenvattende flarden uit een verstopte schijf, de ander weet namen, jaartallen en lengtegraden. Maar beiden komen toch voor Straat Soenda uit. Voor zover ze niet in Australië zijn gestrand. Of als de Forties wat teveel Roaring waren geweest. Er zijn wat doden gevallen op die reizen!

      • Heb je hier argumenten van??? NEE DAT DACHT IK AL!!!
        PS: PIET KOM NAAR BENEDEN DE STAMPOT IS KLAAR EN ANDERS WORDT HIJ KOUD!!!!!

  2. er bestaat grote verwarring over dat wagespoor. Sommigenbedoelen daarmee de route van Kaap de Goede Hoop naar Auastralie, anderen de route van de Kaap verdiosche eilanden naar Kaap de Goede Hoop.

    • Dit is echt een groot onzin verhaal. Ik denk dat je maar beter teletubbies kan gaan kijken want dit soort onzin is niet van belang in dit zeer serieuze gesprek over K3 hun nieuwe band leden. Ik hoop dat je snel stopt met nadenken en naar een andere saaie site gaat. Groetjes Mevrouw Jansen en Co.😶

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s