Treinvervoer in Indonesië

Van het dichte spoorwegnet uit het koloniale tijdperk op Java is veel verdwenen. Twee nog bestaande, indertijd aangelegde belangrijke verbindingen, dragen nu nog het hele spoorwegnet.

Aan de noordkant van Java de kustlijn volgend voert een spoorlijn van Jakarta via Semarang naar Surabaya (kortste afstand). Een vertakking van deze lijn bij Cirebon voert naar de Zuidkust en gaat via Yogya en Solo naar Surabaya. Het hele spoorwegennet bestaat uit enkelspoor, hier en daar is dubbelspoor gepland. De treinen worden getrokken met dieseltractie.
Men kent 3 klassen, Economy, Bisnis en Executif.
De Economy-trein kent geen comfort, trein stopt overal, de luchtverversing geschiedt door open ramen en verdwenen deuren, zitplaatsen op banken (in sommige rijtuigen zijn die half of geheel gesloopt en daarom zijn zitplaatsen aangebracht langs de wanden), voedsel en drank worden door venters aangeboden, vloer is vuil en wordt af en toe schoongeveegd tegen donatie, altijd vol, op Java persen reizigers zich met barang naar binnen.
Executif-treinen beschikken over zitplaatsen die men van te voren moet reserveren. Dat kan op ieder groot station. In de rijtuigen is de airco tot ± vriestempera-tuur opgevoerd, drank en maaltijden zijn verkrijg-baar. Als boegbeeld van de Indonesische Spoorwegen hebben deze treinen altijd voorrang op het enkelspoor. Overig treinverkeer moet soms lang wachten.
Bisnis- en executif-rijtuigen rijden regelmatig samen in één trein, maar in Bisnis worden geen maaltijden verstrekt. Er hangen ventilatoren aan het plafond en de ritprijs is goedkoper.

4 gedachten over “Treinvervoer in Indonesië

  1. Nu nog , en zeker als je de boemeltreinen tussen de kleine steden op Java er bij neemt.

    De lange afstandsroute heb je alleen de kelas bisenis dan eksekutip.
    In 1979 ging ik met mijn jonge bruid (ehem ehem) op reis van Station Kota Jakarta naar Surabaya .We waren van plan van SBY naar Den Pasar/Sanur te gaan.
    Kelas satu/eksekutip, met eigen coupe , ,lijkt wel Orient Express .
    Een kenop drukken, komt de pramugari opdraven.
    Diner/ontbijt in je eigen coupe, ken niet douchen , dus niet echt als Orient Express.
    Vertrek uit Jakarta in de middag, aankomst Surabaya in de ochtend.

    Van Surabaya terug naar Yogya kregen we de verkeerde trein ( boemeltrein) , die op elke dorp of gehucht stopte,
    Je hebt zelfs kambing. kippen aan boord .
    Zit je dan daar als “buitenlandse”toeristen tussen landgenoten .
    Tegenwoordig is het een genot om net de trein te reizen van Jakarta naar Bandung, Jogya , of Cirebon .

  2. Klopt, mijn oudste dochter was deze zomer in Indonesië met haar drie dochters en zat tussen echte kambings in de trein. Waarschijnlijk afgezet, had voor bisenis betaald en economy gekregen. Vond ze niet erg, ontwikkelingshulp plus een ervaring erbij.

  3. Vorig jaar oktober ben ik vanuit Surabaya naar Yogja gereisd, vertrekpunt station Gubeng. We zaten met z`n vieren in de “eksekutip-klasse” van de “Argo-Bromo-lijn” (geregeld door ons questhouse in Ngagel), de trein stopte alleen in Mojokerto, en reed overal door tot Yogjakarta, moet zeggen dat het redelijk luxe was. Airco, geriefelijke zitplaatsen waarvan je naar behoefte de rugleuning tot half-ligstand kon verstellen, ook de voetsteunen en als bijzonderheid dat je de hele zitplaats 180graden kan omdraaien, bv. als je twee zitbanken achter elkaar in de zelfde rij hebt, zodat je toch met elkaar oog in oog -contact hebt. Tevens om het half uur service van koffie, jajan etc. tegen schappelijke prijs. Al met al best goed.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s