Otak, Paroe en Oesoes

“We kiezen er nu eenmaal voor dieren te eten. Laten we dan ook het fatsoen opbrengen ze van kop tot staart te benutten. Niet alleen de haas en karbonaadjes oppeuzelen, en de rest van het beest naar de lijmfabriek sturen”.Chefkok Edwin Severijn in Utrecht

Een Indische dame kwam de slagerij binnen, “mag ik een pond hersens van U, slager?”
“Zeker mevrouw, een pond hersens voor het hondje”.
“Nee slager, ik heb geen hondje. Het is voor mijn man, die is gek op gebraden hersens. En geeft U ook maar een pond longen en een pond darmen, dat vinden mijn kinderen en ikzelf ook lekker”.
De slager maakte de bestelling klaar en gluurde af en toe peinzend naar de Indische dame. Zo te zien was er met haar niets aan de hand. Keurig stond ze in haar mantelpakje te wachten.
Terwijl hij de bestelling naast de kassa zette en de bedragen aansloeg, kon hij het niet laten om te vragen wat de dame met al die ingewanden ging doen.
“Nou”, zei ze, ”de hersens ga ik eerst koken. Het vlies laat ik er opzitten. Als de hersens, otak noemen wij dat in Indië, als de otak gaar is na een 20 minuten, laat ik ‘m afkoelen. Dan haal ik het vlies eraf en kan ik beginnen met de otak in dunne plakken te snijden. Ik wentel de plakken een voor een in asem en zout en braad ze in boter aan beide kanten bruin. Veel lekkerder dan jullie balkenbrij.
De varkenslongen, wij zeggen paroe paroe, krijgen dezelfde behandeling als de otak.
Met de darmen doe ik precies wat ik met lever of tong doe, eerst koken. En dan maak ik een heerlijke sambal goreng Oesoes, met uien, sambal, ketoembar, djinten, kentjoer, santen en salam, djeroek poeroet en nog wat”.

5 thoughts on “Otak, Paroe en Oesoes

  1. Van de hersens en de darmen kan ik het me niet herinneren, maar van die longen. Vader was er verzot op. Bij mij daarentegen en dat gold op enig moment ook voor sontong gaven ze verkeerd richting aan de peristaltische beweging van mijn darmen. Ergo, voor mij never nooit niet meer longen en inktvis! Varkensstaart was in mijn directe omgeving ook een gewilde lekkernij. Moet er niet aan denken. Ga even de brrrrr-smaak wegspoelen. Oeps, de deurbel gaat weer: “Hey … Johnnie Walker kom verder!” Oude vriend van me. Ik stop hier maar.

  2. Gebakken hersenen zijn hardstikke lekker, mijn moeder maakte dat vaak. Het mag nu niet meer, gekke koeien ziekte. Zou ik nu ook …..?

  3. Haha…meneer Somers, ik denk dat u zich eerder af moet vragen wat heb ik in mijn jonge jaren lange tijd niet gegeten of anderszins, waardoor ze nu nog zo goed in conditie zijn!!!

Geef een reactie

