Chairil Anwar, dichter

Chairil Anwar, geboren in 1922 in Medan, was het idool van de intelligente jeugd in de 40-tiger jaren. Hij was een genie en leefde als een bohémien. Toen hij op 27-jarige leeftijd stierf werd hij door de literaire jeugd van het land diep betreurd. En ze treuren nog om hem.

Tijdens de ‘fysieke revolutie’, 1945-1950, ontstond er onder de jonge schrijvers en dichters een sterke drang om zich te ontworstelen aan de traditionele culturele patronen. Om het culturele tijdschrift Siasat (strategie) vormde zich in Jakarta een groep die zich de Angkatan Empatpuluh Lima (Generatie van 1945) noemde. Hoofdfiguur van deze groep was de jonge dichter Chairil Anwar. Zijn gedichten waren geënt op de werken van Marsman, Slauwerhoff, T.S. Elliot, Rilke en Emily Dickinson. Hij vertaalde hun gedichten en modelleerde zijn Indonesische gedichten naar hun voorbeeld, daarbij voerde hij soms een onconventioneel taalgebruik.

Ik

Als mijn tijd gekomen is
Toon dan geen smart
Ook jij niet.

Het snikken heeft toch geen zin

Ik ben een wild dier
Verjaagd door de kudde.

Of de kogel mij de huid doorboort
Ik storm toch woedend vooruit

Draag wonden en gif met mij mee.
Ik draag ze met mij mee
Tot de brandende pijn verdwijnt.

Waarom zou ik mij er iets van aantrekken?
Ik wil toch nog duizend jaar leven. (Uit ‘Aku’, 1943)

3 thoughts on “Chairil Anwar, dichter

  1. Voor Sri Ajati

    Ditmaal is er geen mens die liefde zoekt
    tussen de loodsen, oude huizen, bij de verhalen
    van want en masten: Schepen, bootjes, de zeilen opgedoekt,
    blazen wat uit, gelovend elkaar zo aan te kunnen halen

    Miezer verhaast de nacht. De wiekslag van een buizerd veegt
    nog langs het duister, rits’lend zwemt de dag snel heen
    achter de lokstem van de einder aan. Niets beweegt
    en land en water slapen, elke golf verdween.

    Er is niets meer. Alleen ik. Ik ga heen
    ’t schiereiland langs, mijn hoop niet helemaal verstikt
    nog eens lands eind te vinden. De groeten iedereen
    van alle kusten, ik berg zelf mijn laatste snik.

    1946

  2. Zoals oma dat kon……..

    Oma was de liefste en begreep wat liefhebben was.
    Omi was altijd begripvol en zorgzaam. Oma kon makan maken als de beste.
    Oma kon net als ik slecht tegen onrecht. Oma zorgde vaak voor me en pastte op.
    De donkere Indische blik in haar ogen sprak boekdelen.
    Vooral op de momenten dat ze het nodig vond om zich te laten gelden.
    Haar levenservaring was groots.
    Oma kon heel goed en aandachtig luisteren en had nooit vooroordelen.
    De geur van het eten, de typerende geur van haar huis.
    Altijd lekker eten en denk niet dat je naar huis gaat met een lege buik.
    De geur van oma’s huis zal nooit uit mijn geest verdwijnen.
    Intens zit ik te genieten als ik aan onze momenten denk.
    Oma ik zie je nog steeds zitten, ik voel je aanwezigheid.
    Met het kippenvel over mijn huid.

    De intrigerende verhalen over Indië.
    Het land van de stille kracht.
    Je wist alles nog haarfijn in detail te vertellen.
    Zo lief en bescheiden als je was.
    Van jou heb ik echt gehouden en dat gevoel zal altijd diep in me blijven voortleven.
    Jij in mijn geheugen die als golven de stille oceanen doen bewegen.
    Mijn bewondering voor jou reikt verder als de toppen van de hoogste Indische bergen.

    97 jaar ben je geworden. En je wereld werd steeds kleiner en kleiner.
    Je bleef sterk en optimistisch.
    Iedereen van je generatie overleefd en eigenlijk hoefde het niet meer zo als het aan u lag.
    U was op van het leven.
    Maar toch bleef oma er voor ons.

    Nu draag ik ze dicht bij me en zitten ze gegriefd in mijn hart en geheugen.
    De prachtige herrineringen aan u en de oersterke Indische genen.
    Oma je mag trots zijn want een oma zoals jij daarvan is er geen één op deze hele wereld.

    Selamat Djalan Toetie!!! Mijn lieve oma!

    R.I.P. Esther Wittoeck-Spoelstra.

Geef een reactie

